הודעה לבעלי האתר

תקופת הניסיון הסתיימה, יש ליצור מנוי דרך ממשק ניהול האתר.
האתר נכנס לרשימת המחיקה ויימחק בקרוב
לחץ כאן אם אינך זוכר את כתובת ממשק ניהול האתר שלך.
קליניקת אדוות לטיפול בילדים בשיטת NDFA וויסות חושי במודיעין בהנהלת רונית נקש

קצת עלי

שמי רונית נקש, אני אמא לארבעה ילדים. במשך שנים רבות בהן עבדתי עם ילדים, ראיתי המון קשיים אצל ילדים בהתנהלות היום יומית. היו לי המון שאלות - מדוע הם מתנהגים בצורה מסוימת החוזרת על עצמה ולא ברורה? מה גורם להם להתנהג כך? האם מבחינה התפתחותית הם מעוכבים או שהתפתחותם בהתאם לגילם? וכו'...
בעקבות תהיות אלו יצאתי ללימודים על מנת להבין מה הגורם לקשיים אצל ילדים ולהעצים את ידיעותיי כדי שאוכל לעזור להרבה ילדים והורים. הלימודים פתחו בפני עולם של חושים, תחושות ותיפקודים ובסיומם הוסמכתי במכללת "כישורי למידה בהנהלת רמי כץ" כמאבחנת ומטפלת בגישה הנוירו-התפתחותית-תיפקודית.


פתחתי את קליניקה "אדוות", קליניקה בה תקבלו אבחון ומענה טיפולי לבעיות התפתחותיות, בעיות חברתיות והתנהגויות, ויסות חושי, לקויות למידה, קשב וריכוז והיפראקטיביות אצל ילדים בגילאים 3-9.

ישנן בעיות שאנו חושבים שהן בלתי פתירות ואולי אף איננו מגדירים אותן לעצמנו כבעיות. כך למשל במקרה של  ויסות חושי (מגע, שמיעה, ראיה) לא מאוזן או חסר. אם לא נאתר את אותם סימפטומים כבר בשלב הראשוני, הבעיות שגורמות להם יקשו על תהליך ההתפתחות התקינה של הילד ויהפכו לבעיות התנהגות או קשיי קשב וריכוז בהמשך.
ברצוני להבהיר מה הם הקשיים/הבעיות שעליהן כתבתי:
קשיים בויסות חושי הם מצבים ש:
 
  • ילדים הרגישים למגע, מבטאים קושי במעברי עונות (מבחינת בגדים), סירוב ללכת לבריכה או לים, סירוב לבוא במגע של חיבוקים ונשיקות מצד קרובים כמו סבא וסבתא, סירוב להשתתף בשעורי ספורט או ריתמוסיקה, סירוב להסתפר, להסתרק או להתנגב לאחר המקלחת.
     
  • ילדים הרגישים שמיעתית, מביעים סירוב להשתתף באירועים משפחתיים או מסיבות, התחבאות מתחת לשולחן בזמן שיש פעילות בגן, נוהגים לשים ידיים על האוזניים, מבקשים שקט מהסביבה, מודעים לכל רחש שבסביבה ונבהלים מכל רעש קטן.
     
  • ילדים שיש להם צורך כל הזמן לנוע, אותם נראה קופצים, מתנדנדים בכסא בזמן המפגש או השיעור, אוהבים להתגלגל ולהסתובב. ילדים עם רגישות זו נמצאים פעמים רבות במצבים בהם הם חייבים לנוע על מנת לחוש את גופם. דבר זה מתבטא ביכולת פחותה לשבת לשחק משחקי שולחן ובמקום זאת הם כל היום רצים ונעים מצד לצד, מרבים להישען חזק ולחבק חזק. המורה או הגננת מכנה את אותם ילדים "היפראקטיביים" .

כל הדברים הללו ועוד, יביאו את הילדים לפתח אסטרטגיות התנהגויות כמו תקיפה, התפרצויות ללא סיבה או הימנעות מלחוות חוויות יומיומיות, שבני גילם מתנסים בהן וכתוצאה מכך תפקודים אחרים יושפעו כמו:
  • קושי בהתארגנות
  • חוסר שקט בשעת ריכוז
  • קושי באינטראקציה חברתית
  • קושי בהסתגלות לשינויים ומעברים
  • סרבול מוטורי וחוסר קואורדינאציה
  • קושי בכתיבה (מוטוריקה עדינה)
  • חגורת כתפיים חלשה
  • בעיות משמעת והתנהגות

כמטפלת בתחום הנוירופיזיולוגי, אשמח לסייע לכם להיות מודעים לדברים הללו, לאבחן ולטפל בילדיכם, בתהליך שמעניק ומטמיע על מנת לסייע לילדיכם ולכם ההורים, לקבל כלים, אמפתיה ואוזן קשבת.
 חשוב לאתר ילדים בעלי קשיים כבר בשלב המוקדם ולקדם אותם תפקודית על מנת למנוע קשיים לימודיים עתידיים!!
אופן עבודתי היא ב 3- רמות עשייה:
 
  1. רמת הטיפול – אם מתגלה כבר בילד קושי תפקודי או חושי, לתת לו טיפול בגן/בקליניקה.
  2. רמת המניעה – איתור ואבחון התפקודים הבסיסיים, שהפרעה בהם עלולה למנוע התפתחות של תפקודים חשובים בעתיד, וטיפול בהם על מנת שהזנחתם לא תביא לכשל עתידי. למשל: התנסויות לחיזוק חגורת הכתפיים, החשובה בבית ספר בכתיבה או יכולת ישיבה על כסא למשך המון זמן.

                                                         
חשוב לאתר בשלב מוקדם ככל הניתן (גיל מעון, גן, כתות-היסוד) את הליקויים התפקודיים הבסיסיים האלה בכדי לאפשר פרק זמן ממושך שימנע כשל בעתיד.
 

  1. רמת קידום התפקודים – החשוב מכל: אם ידועים לי התפקודים הבסיסיים שבהם קיים כבר כשל התפתחותי או מסתמן קושי, ואני מכירה את ההתנסויות הדרושות לבנייתם ולקידומם – הרי אוכל לשלב בסדר היום את התנסויות הבונות את התפקודים הללו (בשיתוף יחד עם צוות הגננות) . ניתן לשלב את מגוון ההתנסויות שבונות את תפקודי היסוד עם כל תכני הלימוד. בין היתר, שילוב זה הופך את תהליך הלמידה של הילדים לכיפי ומשחקי. לדוגמא: פעילות הצלבה בשילוב משחק או תוכן לימודי תוביל לשיפור יכולת כישורי למידה יעילים.

דוגמאות להתנסויות שניתן לשלב בגן ובכך למנוע קשיים בעתיד ולקדם תפקודים:
 
דוגמא שנייה לחציית קו אמצע:
 
  • חציית קו אמצע היא תאום בין שתי ההמיספרות במוח, קושי בתפקוד זה מקשה על תפקוד ארגון במרחב הכללי, איכות התנועה והקואורדינציה, איכות כתיבה והעתקה מהלוח.

התרגולים של חציית קו אמצע נעשים על ידי מיון מצד לצד, בתמונה שלמעלה ניתן לראות דוגמאות לתרגיל מיון בגדים על ידי חכה (בנושא חורף או סתיו).
 
דוגמא לתרגיל בתחושה הווסטבולרית:
 
  • המערכת הווסטבולרית אחראית על תחושת התנועה ושיווי המשקל וממוקמת באוזן הפנימית. תפקידה לספק מידע למוח על כיוון כוח הכבידה ועל שינויים בתנועת הגוף במרחב.

                
בתמונה משמאל התרגיל בשילוב נושא חנוכה: הילד מסובב את שני הסביבונים, שעליהם מספרים בדומה לקוביית משחק. הילד מחשב את סכום המספרים שעל גבי הסביבונים וצריך לרוץ סביב חישוק שעל הרצפה מספר סיבובים לפי התוצאה, במידה וגילו של הילד צעיר הוא מסובב רק סביבון אחד
בתמונה מצד ימין התרגיל בשילוב נושא סתיו: הילד צריך ללכת עקב בצד אגודל, על גבי הסרט הכתום להוציא תמונה אחת מסימני הסתיו, לצאת ולהדביק בלוח סימני הסתיו.
 
ניתן לשדרג את החצר, שתעניין ותקדם את תפקודי הילדים:
  
 אני מאוד אוהבת את העיסוק שלי כי: אני מאמינה שלכל אדם בעולם הזה יש ייעוד וכישרון בתחום מסוים. הייעוד והכישרון שלי זה לעבוד עם ילדים, הנתינה, העזרה ואהבה, הן חלק בלתי נפרד ממני. אני מאוד אוהבת לראות את המבט, החיוך בילד כשהוא מצליח ומאמין בעצמו ביכולתו וכישרונותיו. הדבר מביא לי המון סיפוק, ממלא אותי באנרגיות טובות ובתחושת שליחות בעולם הזה.
 
  • חשוב לי להעביר הלאה: את האמונה בילד ביכולתו וכישרונותיו. צריך רק להסתכל בעיניו, שום דבר לא נקבע מראש, לילדים יש יכולת מופלאה להפתיע עם המון מוטיבציה, צריך רק להאמין בהם ולאפשר להם לפרוח ולגדול.
     
  • אשמח שתפנו אלי: משפחות עם ילדים בגילאים 3-9, שמבינים שלא הכל אינסטנט ומוכנים להשקיע באיכות חייו של הילד והמשפחה ולעבור עימי תהליך עם המון סובלנות, שמאפשר חיבור לילד ללא שיפוטיות. בתהליך זה, אשמח לסייע להורים עם המון אמפתיה ואוזן קשבת, להיות מודעים לקושי של הילד ולתת להם כלים בבית כיצד ניתן לעזור. בנוסף המטרה שלי, שבסופו של דבר הילד יוכל להתגבר על הקשיים באופן טבעי ללא יצירת תלות בי (ואלו הן האדוות שעל שמן אני קוראת לקליניקה שלי : "האדוות שניצור היום, ילוו אותך למחר..")